Procedure

Op de pagina Procedure kunt u lezen over de gang van zaken bij de Praktijk voor Psychologie: van intake tot geheimhouding en klachtenregeling.

Uw gegevens

In verband met uw behandeling worden in deze praktijk allerlei gegevens vastgelegd zoals administratieve gegevens en gegevens met betrekking tot de behandeling. Deze zijn nodig om u zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Hierin handelen wij volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelings Overeenkomst (WGBO)

Tevens zijn we gebonden aan de beroepscode van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).

Beroepsgeheim en de huisarts

Wij als psycholoog hebben een beroepsgeheim. Voor overleg met andere disciplines dient u van te voren schriftelijk toestemming te geven. Omdat de samenwerking met de huisarts voor ons altijd belangrijk is, wordt in het intakegesprek expliciet uw toestemming gevraagd voor overleg met de huisarts.

Waarom een behandelend psycholoog geen verklaring afgeeft

Van uw behandelaar heeft u gehoord dat hij/zij u geen verklaring afgeeft. Het betreft een verklaring waarmee een direct materieel of juridisch belang is gemoeid. Dat wil zeggen dat u de gevraagde verklaring wilt gebruiken in bijvoorbeeld een juridische procedure of wanneer u een aanvraag voor een bepaalde voorziening wilt doen.

Met de weigering een dergelijke verklaring af te geven, handelt de behandelaar conform de regels die zijn opgesteld door onze beroepsvereniging: het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).

Het NIP heeft als standpunt dat een behandelaar geen verklaringen afgeeft over een eigen cliënt waarin het psychisch functioneren van de cliënt wordt beoordeeld vanwege materiële of juridische doeleinden.

Kijk op de website psynip.nl voor meer informatie (PDF): Waarom een behandelend psycholoog geen verklaring afgeeft

Klachten

Al deze zaken kunt u met uw psycholoog bespreken. Als we er dan niet in slagen uw klacht naar tevredenheid af te handelen, kunt u zich voor klachtenbemiddeling wenden tot het NIP, zie: www.psynip.nl/klachtenregeling

Meer info

Een afspraak maken of afzeggen en de kosten

Geheimhoudingsplicht en klachtenregeling

Gecontracteerde zorgverzekeraars 2024

Omzetplafonds Zorgverzekeraars

ROM-vragenlijsten

Vakantie waarneming